tel. kom. +48 606 311 443 | Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 +48 505 955 006 | Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel./fax +48 (32) 282 40 04

Jakie najczęściej występują usterki reflektorów ksenonowych?

Ksenony to specjalne reflektory, zaopatrzone w system samopoziomowania i oczyszczania, w których za emisję światła odpowiada żarówka ksenonowa. Zamiast typowego wolframowego drucika źródłem światła jest łuk elektryczny, rozpięty między dwiema elektrodami. Całość znajduje się w atmosferze gazów szlachetnych, głównie ksenonu. Skomplikowana konstrukcja reflektorów ksenonowych sprawia, że ich awarie są trudne w diagnozie i drogie w naprawie. Jakie elementy najczęściej ulegają uszkodzeniom?

Zalety reflektorów ksenonowych

Reflektor ksenonowy jest specjalną konstrukcją, która musi spełniać konkretne wymogi prawne – dawać wyraźną granicę światła i cienia oraz nie oślepiać innych kierowców. Dlatego konieczne jest wyposażenie go w system samopoziomowania, który zapobiega świeceniu po oczach oraz w system oczyszczania, który oczyszcza reflektor, by światło nie rozpraszało się na wszystkie strony. Reflektory ksenonowe gwarantują znakomitą widoczność, dzięki silnemu snopowi świetlnemu. Dodatkowo temperatura ich barwy jest zbliżona do naturalnego światła słonecznego, co umożliwia lepsze i szybsze rozpoznanie pieszego na poboczu czy rowerzysty. Ksenony zużywają także przynajmniej o połowę mniej prądu, niż halogeny a ich żywotność jest dziesięciokrotnie większa.

Najczęstsze usterki ksenonów

Oświetlenie ksenonowe składa się z reflektorów, mechanicznego układu poziomowania, palników ksenonowych oraz zapłonników i przetwornic. Taka skomplikowana konstrukcja sprawia, że każdy z elementów po kilku latach eksploatacji może stać się zawodny. Do jednej z najczęstszych awarii reflektorów ksenonowych należy stopniowe słabnięcie oświetlenia. Może być to spowodowane uszkodzeniem palnika lub wypaleniem reflektora. Jeśli reflektor nie jest stopiony w środku, można go poddać regeneracji, jeśli jest nadtopiony, trzeba go wymienić. Z upływem czasu mogą także czernieć odbłyśniki, matowieć soczewki i klosze. Nagłe zaprzestanie działania reflektora może być wywołane usterką bezpiecznika lub brakiem styku w instalacji. Jeżeli jego podmiana nie spowoduje działania reflektora, winna może być lampa wyładowcza, którą łatwo wymienić samemu. Jeśli mimo to reflektor nie działa, przyczyną może być awaria zapłonnika. Tę część również można spróbować wymienić samemu. Wizytą w warsztacie i poniesieniem sporych nakładów finansowych zakończy się awaria przetwornicy. Aby się do niej dostać, trzeba zwykle skorzystać z pomocy specjalistów. Awaria reflektora może być wynikiem zepsutego sterowania, co powoduje, że lampy źle oświetlają przestrzeń przed zderzakiem. Samodzielne diagnozowanie usterki polega na wymianie części, podejrzanych o spowodowanie awarii. Aby przyspieszyć naprawę, warto skorzystać z usługi podpięcia pod komputer diagnostyczny, który wskaże niedziałający element.

W celu zapewnienia maksymalnej wygody użytkowników przy korzystaniu z witryny ta strona stosuje pliki cookies. Szczegóły w naszej Polityce prywatności.
Kliknij "Zgadzam się", aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.